online marketing dashboards

Focus op wat voor je ligt

 Direct inzicht in al je online prestaties, zodat je bij kunt sturen waar nodig.

Online marketing dashboard

Om je doelen te bereiken, wil jij je focussen op de weg die voor je ligt. Je hebt geen tijd om elke dag je campagne- en websitestatistieken te doorgronden. 
Hier biedt het online dashboard van Roadmap uitkomst: het geeft direct inzicht in de prestaties van je online aanwezigheid. Zo weet je snel of je op koers zit, en waar nodig kan bijsturen.

Gratis proefversie Google Data Studio Dashboard

Startpunt: meetplan

Het doel van een dashboard is inzicht geven in je belangrijkste gegevens, dit noemen we Kritische Prestatie Indicatoren, ofwel KPI's. Start dus met een meetplan op basis van je bedrijfsdoelstellingen (Output-KPI's), maar focus ook op statistieken van gebeurtenissen die bijdragen aan het proces om je doelen te behalen (in-proces KPI's).

Twijfel je nog welke strategieën en tactieken je in kunt zetten om je doelen te behalen? Bij Roadmap kun je ook terecht voor online marketing advies.

meetplan online marketing

Meer dan alleen KPI's

In een dashboard staan de KPI's uit je meetplan centraal, die je in je strategie hebt bepaald. 

Maar er zijn op en buiten je website nog veel meer touchpoints met je doelgroep. Vaak doorloopt je doelgroep verschillende fases, en binnen elke fase is andere data belangrijk, en afhankelijk van kanaal en campagne. 

Naast cijfers bereik, kliks en conversies , worden in een Roadmap-dashboard ook data zoals het als vertonings-, doorklik- uitstap- en interactiepercentage meegenomen.

online marketing kpi's

Het dashboard in Google Data Studio

Als je hebt bepaald welke data belangrijk voor je is, richt je een dashboard in, bijvoorbeeld via de gratis tool Google Data Studio.

Weg met die spreadsheets

Google Data Studio biedt vele opties om je data op verschillende manieren te presenteren, en met datafilters heb je altijd de meest actuele en meest relevante data binnen een paar klikken bij de hand, zonder hiervoor al je databronnen te moeten doorspitten. 

Hoe dit eruit zit? Neem als voorbeeld het template van Roadmap.

Google Data Studio dashboard

Aangepaste rapporten en kanaalgroeperingen

De standaardrapporten binnen Google Analytics en Google Ads geven je een globaal beeld van je online aanwezigheid.

Maar diamanten vind je pas als je dieper graaft.

Daarom is het goed om aangepaste rapporten, segmenten en kanaalgroeperingen te gebruiken, waarin je relaties legt tussen voor jou relevante data. 

Met conversie-attributie kennen we waarde toe aan de bijdrage die marketing-kanalen hebben gehad in je website-prestaties. Op die manier beschik je over data om je online marketingbudget goed te verdelen.

online marketing dashboard

Kosten en mogelijkheden

Roadmap hanteert een uurtarief van €60,- (afgerond per kwartier).
Meer informatie over tarieven en werkwijze

Het realiseren van een dashboard op maat kan al vanaf 2 uur (€ 120,-) , maar is afhankelijk van de complexiteit en omvang van je vraagstuk. Bekijk de mogelijkheden:

Meetplan

Created with Sketch.

Vanaf 2 uur, totaalprijs is afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities, omvat definitie van: 

  • Statistieken van je doelvoltooingen (Output-KPI's)
  • Statistieken van gebeurtenissen die bijdragen aan het doelproces (In-proces KPI's)
  • Hoe je die KPI's gaat meten, analyseren en rapporteren.

Dashboard

Created with Sketch.