online marketing dashboards

Focus op wat voor je ligt

 Direct inzicht in al je online prestaties, zodat je bij kunt sturen waar nodig.

Online marketing dashboard

Om je doelen te bereiken, wil jij je focussen op de weg die voor je ligt. Je hebt geen tijd om elke dag je campagne- en websitestatistieken te doorgronden. 
Hier biedt een online dashboard uitkomst: het geeft direct inzicht in de prestaties van je online aanwezigheid. Zo weet je snel of je op koers zit, en waar nodig kan bijsturen.

Gratis proefversie Google Data Studio Dashboard

Startpunt: meetplan

Het doel van een dashboard is inzicht geven in je belangrijkste gegevens, dit noemen we Kritische Prestatie Indicatoren, ofwel KPI's. Start dus met een meetplan op basis van je bedrijfsdoelstellingen (Output-KPI's), maar focus ook op statistieken van gebeurtenissen die bijdragen aan het proces om je doelen te behalen (in-proces KPI's).

Twijfel je nog welke strategieën en tactieken je in kunt zetten om je doelen te behalen? Bij Roadmap kun je ook terecht voor online marketing advies.

meetplan online marketing

Meer dan alleen KPI's

In een dashboard staan de KPI's uit je meetplan centraal, die je in je strategie hebt bepaald. Maar er zijn op en buiten je website nog veel meer touchpoints met je doelgroep. Vaak doorloopt je doelgroep verschillende fases, en binnen elke fase is andere data belangrijk, en afhankelijk van kanaal en campagne. 

Naast absolute cijfers omtrent bereik, kliks en conversies is het ook belangrijk te blijven kijken naar relatieve data zoals het als vertonings-, doorklik- uitstap- en interactiepercentage.

KPI's meetplan

Het dashboard in Google Data Studio

Als je hebt bepaald welke data belangrijk voor je is, richt je een dashboard in, bijvoorbeeld via de gratis tool Google Data Studio
Google Data Studio biedt vele opties om je data op verschillende manieren te presenteren, zoals tabellen en grafieken. Je hebt nooit meer een spreadsheet nodig omdat je keuzeopties kunt toevoegen voor data en filters voor dimensies.  Zo heb je altijd de meest actuele en meest relevante data binnen een paar klikken bij de hand, zonder hiervoor al je databronnen te moeten doorspitten. 

Hoe dit eruit zit? Neem als voorbeeld het template van Roadmap.

Google Data Studio dashboard

Aangepaste rapporten en kanaalgroeperingen

De standaardrapporten geven binnen Google Analytics en Google Ads geven je een globaal beeld van je online aanwezigheid, maar zoals bekend vind je pas diamanten als je dieper graaft. Daarom is het goed om aangepaste rapporten, segmenten en kanaalgroeperingen te gebruiken, waarin je relaties legt tussen voor jou relevante data. 

Met conversie-attributie kennen we een relatieve waarde toe aan de bijdrage die kanalen hebben gehad in de reis naar de conversie toe. Op die manier beschik je over data om je online marketingbudget goed te verdelen.

aangepaste rapporten google analytics

Kosten en mogelijkheden

Roadmap hanteert een uurtarief van €60,- (afgerond per kwartier).
Meer informatie over tarieven en werkwijze

Het realiseren van een dashboard op maat kan al vanaf 2 uur (€ 120,-) , maar is afhankelijk van de complexiteit en omvang van je vraagstuk. Bekijk de mogelijkheden:

Meetplan

Created with Sketch.

Vanaf 2 uur, totaalprijs is afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities, omvat definitie van: 

  • Statistieken van je doelvoltooingen (Output-KPI's)
  • Statistieken van gebeurtenissen die bijdragen aan het doelproces (In-proces KPI's)
  • Hoe je die KPI's gaat meten, analyseren en rapporteren.

Dashboard

Created with Sketch.

Vanaf 2 uur, totaalprijs is afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities, omvat: 

  • Visualiseren van statistieken van KPI's
  • Visualiseren van statistieken van andere touchpoints en gebeurtenissen

Google Data Studio is een gratis tool. Voor het inrichten van een dashboard door Roadmap, betaal je dus alleen de eenmalige instelkosten. 
Binnen Google Data Studio is het koppelen van data van Google producten zoals Analytics, Ads en Youtube gratis, maar het is tegen betaling ook mogelijk data van externe bronnen te koppelen.

Aangepaste rapporten, kanaalgroepen en doelgroepen

Created with Sketch.

Vanaf 1 uur, totaalprijs is afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities: 

  • Aangepaste rapporten
  • Aangepaste kanaalgroeperingen
  • Doelgroepen en segmenten (voor analyse en retargeting)
  • Conversie-attributie rapporten
  • Instellen van doelen en gebeurtenissen
  • Implementeren tags en pixels

Online inzichtelijk

Het mooie van online aanwezigheid is dat er veel meetbaar is, maar dat kan het ook onoverzichtelijk maken. Ik help je graag je belangrijkste data te centraliseren in een online dashboard.

Bevalt mijn visie en wil je graag samenwerken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier of mail naar: info@roadmap-marketing.nl. 

pascal van elteren

Lees ook:  ⚠️ - De tien meest gemaakte fouten in online marketing