online marketing strategie

Bereik je doelen

met een optimale online aanwezigheid en presentatie van je merk

Online marketing strategie

Om je doelgroep te bereiken en binden, moeten je doel, boodschap en inzet van middelen op hen zijn afgestemd. Ontdek hoe je bij Roadmap je routekaart naar succes kunt laten uitstippen met een strategisch online marketingplan.

Identiteit 

In een online wereld met oneindig veel mogelijkheden zijn concurrentie en klanteisen hoger dan ooit tevoren. Het is dus belangrijk je merk goed te positioneren, zodat je goed kunt overbrengen waarom je (potentiële) klant bij jou moet zijn. Een positionering die past bij je waarden en cultuur van je merk en de identiteit van je doelgroep.

"Voordat je ergens heen gaat, moet je weten waar je staat."

Bij Roadmap brengen we daarom eerst de identiteit van je organisatie in kaart.

In een inspirerende en interactieve sessie samen tot de kern van je merk. Je visie en gewenste merkassociaties staan centraal. Het liefst betrekken we hierbij ook je doelgroep om te zien of dit matcht met hun beleving. We verwerken dit tot je merkidentiteit en positionering.

situatie-analyse online marketing

Ambitie

Vervolgens brengen we je doelen in kaart. Hierin focussen we niet alleen op cijfers, maar ook wat je wilt uitstralen. Een combinatie van emotie en ratio dus.


Een goed doel is ambitieus maar realistisch. Er wordt gekeken wat je nu doet om je doelen te behalen, en welke rol online middelen hierin hebben. En niet onbelangrijk: wanneer ben je tevreden en hoe meet je dit?  Roadmap helpt je graag met de technische inrichting hiervan: pixels, tags of cookies implementeren hoort er vaak bij.
Om inzicht te krijgen in je resultaten kun je gebruik maken van een online marketing dashboard


Dit wordt uitgewerkt tot een definitie van je ambities en een bijbehorend meetplan, waar je altijd de inhoud en prestaties van content en campagnes aan kunt toetsen.

online marketing doelstellingen en ambities

Strategie 

Op basis van je ambities en doelgroep wordt een online marketingstrategie opgesteld, waarin keuzes worden gemaakt voor: 

  • de middelenmix waarmee je je doelgroep bereikt en zij jou vindt,
  • je boodschap, waardoor je doelgroep weet waar je voor staat en ze voor jou moeten kiezen. 


Deze strategie wordt vertaald naar een plan van aanpak voor de inzet van je marketingkanalen, campagnes, content en website. 


Roadmap biedt ook online marketing trainingen aan die je helpen je kanalen optimaal in te zetten. 

route strategisch succes

Waarom is een (online) marketing strategie noodzakelijk?

Uiteraard wil je met behulp van een online strategie het gewenste effect bereiken met je website, kanalen en campagnes. 

Maar streven naar een zo optimaal mogelijke online aanwezigheid is niet de enige reden waarom een online marketing strategie belangrijk is: 

Onderscheiden

Created with Sketch.

Een duidelijke waardepropositie helpt je om je diensten te onderscheiden van concurrenten. Dat vertel je en visualiseer je online, bijvoorbeeld met blogs en social media posts waarmee je je (potentiële) klanten blijft boeien.

Zonder strategie vaar je op een impulsieve en stuurloze aanpak en bestaat de kans dat jouw concurrenten er met je klanten vandoor gaan. Anders dan in de fysieke wereld, bevinden concurrenten zich online altijd 'verderop in de straat' : slechts twee klikken van je verwijderd. Een online strategie is dus cruciaal om concurrenten voor te zijn.

Actieplan

Created with Sketch.

Zonder strategie zul je in de tactische uitvoering geen rode draad kunnen vinden en vinden marketingacties ad hoc en lukraak plaats.

Een online strategie zet je ertoe aan om je te houden aan het bereiken van specifieke doelen. Een strategie helpt je daar gepaste beslissingen voor te maken en dit op een consistente manier aan te pakken (denk aan inzet van kanalen, budget en targeting ). 

Om te weten of je hierin slaagt, moet je je marketinginspanningen doormeten en grondig analyseren. 

Je strategisch plan is dus je referentiekader waaraan je al je online inspanningen toetst, waardoor je kunt meten wanneer je succesvol en tevreden bent.

Inzicht in je doelgroep

Created with Sketch.

Tijdens het opstellen van een online marketing strategie, doe je onderzoek naar en verdiep je je in je doelgroep. 

Begrip en kennis van je doelgroep zorgen voor beter inzicht in wat ze willen, hoe ze zoeken, waar ze te bereiken zijn en met welke boodschap zij het best te overtuigen zijn. Met deze informatie is het mogelijk je website en campagnes te optimaliseren.

Tijd, budget en rendement

Created with Sketch.

Omdat een strategie helderheid geeft over de doelen die je wilt behalen, kunnen betere afwegingen gemaakt worden waar de focus van je tijd- en budgetinvestering naar toe gaan. 

Een online marketing strategie stelt bovendien benchmarks voor je activiteiten en zorgt er voor dat je kunt meten wat wel en wat niet werkt in je online activiteiten. Met die informatie kunnen marketing-inspanningen continue geoptimaliseerd worden en daarmee het hoogste rendement (ROI in marketingtermen) op je marketing uitgaven bereikt worden.

Kosten en mogelijkheden

Roadmap hanteert een uurtarief van €60,- (afgerond per kwartier).
Meer informatie over tarieven en werkwijze

Het realiseren van een strategie op maat kan al vanaf 6 uur (€ 360,-) , maar is afhankelijk van de complexiteit en omvang van je vraagstuk. Bekijk de mogelijkheden:

Standaard strategisch traject 

Created with Sketch.

Vanaf 6 uur, afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities, omvat:

  • Situatie-analyse verwerkt tot merkidentiteit en positionering 
  • Definitie van ambities en vertalen naar meetplan
  • Uitgewerkt strategisch advies


excl. sessie voor merkidentiteit

Merkidentiteit (optioneel)

Created with Sketch.
  • Sessie voor merkidentiteit - 4 uur 
  • Toetsing merkidentiteit bij klanten - 4 uur

Meten (optioneel)

Created with Sketch.
  • Implementeren tags en pixels (bv. Facebook) - ½ uur per tag/pixel
  • Instellen Google Analytics (pageviews, gebeurtenissen, doelen) - 2 uur
  • Online marketing dashboard

Marketingproces (optioneel)

Created with Sketch.
  • Middelenmix en marketingfunnel
  • Campagne- en contentkalender  - 4  tot ? uur 
    (afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities)
  • Uitvoering - per campagne, per kanaal - 3 uur *
  • Design van middelen  - ? uur **


* Het is mijn visie dat organisaties zo min mogelijk afhankelijk moeten zijn van derden voor de uitvoering van hun online marketing. Mijn dienstverlening is daarom voornamelijk gericht op zelfredzaamheid. Desalniettemin is het mogelijk om door Roadmap je campagnes te laten beheren

** Een belangrijk onderdeel van een merkidentiteit en een campagneconcept is een visueel concept: visuele elementen die het onderscheidende karakter van je onderneming uitdragen. Denk aan een logo, huisstijl en ondersteunende beeldelementen zoals iconen en fotografie. Het is niet mijn specialisme om visuele concepten te ontwikkelen. Ik kan wel een rol spelen in het briefen van en verwijzen naar een uitstekend merkenbureau die dit weet te ontwikkelen.

Gaan we samen op reis?

Jij weet waar je heen wilt, ik ken de weg in het online landschap. Klinkt dat als een goed team?
Ik help je graag om een routekaart te maken, die je helpt je doelen te bereiken.

Bevalt mijn visie en wil je graag samenwerken?
Neem dan contact op via het onderstaande formulier of mail naar: info@roadmap-marketing.nl. 

Netherlands

Ik heb het Privacybeleid gelezen en begrepen.

Lees ook:  ⚠️ - De tien meest gemaakte fouten in online marketing