online marketing strategie

Bereik je doelen

met een optimale online aanwezigheid en presentatie van je merk

Online strategie

In je online marketingstrategie maak je strategische keuzes die er voor zorgen dat je je doelgroep bereikt en bindt.

Door gefaseerd te werk te gaan zorg je ervoor dat doel, doelgroep, boodschap en de inzet van middelen op elkaar zijn afgestemd, voor een optimale online aanwezigheid en presentatie van je merk.

Situatie-analyse

Voordat je ergens heen gaat, moet je weten waar je staat. Het beginpunt van een online marketing strategie is dan ook een situatie-analyse, waarin je de identiteit van je organisatie in kaart brengt: wat is je visie, wie is je doelgroep, wat zijn hun drijfveren en wat maakt je voor hen onderscheidend, en niet onbelangrijk: heb je dit getoetst bij je doelgroep? Dit verwerk je tot je merkidentiteit en positionering.


Indien je dit nog niet in kaart hebt en/of hier wel wat hulp in kan gebruiken, neem dan contact op met Roadmap. In een inspirerende en interactieve sessie komen we tot de kern van je merk. Het liefst betrekken we hierbij ook je doelgroep om te zien of dit matcht met hun beleving. 

situatie-analyse online marketing

Ambitie

Vervolgens breng je je doelen in kaart. Hierin focus je niet alleen op cijfers, maar ook wat je wilt uitstralen.


Een goede doelstelling is ambitieus, maar realistisch: kijk dus heel bewust naar wat je nu doet om je doelen te behalen, en welke rol online middelen hierin hebben. Zo kun je een realistische verwachting schetsen van je online inspanningen. En niet onbelangrijk: wanneer ben je tevreden en hoe meet je dit? 


Met een uitgewerkte definitie van je ambities en een bijbehorend meetplan, kun je altijd de inhoud en prestaties van content en campagnes toetsen. 


Om het meetplan uit te voeren is het nodig om online gebeurtenissen meetbaar te maken: hiervoor moeten soms nog tools worden ingericht en pixels, tags of cookies worden geïmplementeerd.
Roadmap helpt je graag alles meetbaar te maken. Om inzicht te krijgen in je resultaten kun je gebruik maken van een online marketing dashboard

online marketing doelstellingen en ambities

Strategie 

Op basis van je ambities en doelgroep stel je een online marketingstrategie op: de middelenmix waarmee je je doelgroep bereikt en zij jou vindt, en je boodschap, waardoor je doelgroep weet waar je voor staat en ze voor jou moeten kiezen. 


Vertaal deze strategie naar een plan van aanpak voor de inzet van je marketingkanalen, campagnes, content en website. Zo ben je aanwezig op de kanalen waar je doelgroep zit en heb je inzicht in het succes van je online marketing inspanningen.

Wat is jouw route naar succes?

Iedere organisatie heeft andere ambities, een online marketing strategie is dus uniek voor jouw situatie. Benieuwd hoe jouw organisatie er online voor staat en welke strategie het best bij je past? Neem contact op met Roadmap, ik sta je graag bij met advies en het vertalen en uitwerken daarvan naar een online marketing plan. 


En omdat het belangrijk is dat je weet hoe je relevante kanalen inzet, biedt Roadmap online marketing trainingen aan die je helpen je kanalen optimaal in te zetten. 

route strategisch succes

Kosten en mogelijkheden

Roadmap hanteert een uurtarief van €60,- (afgerond per kwartier).
Meer informatie over tarieven en werkwijze

Een strategisch traject heeft een vanaf-prijs van €60,- x 6 uur = €360,-, maar is afhankelijk van de componenten die je wilt afnemen en de de tijdsinvestering die gepaard gaat met de complexiteit en omvang van je vraagstuk (je ambities). Bekijk de mogelijkheden:

Standaard strategisch traject 

Created with Sketch.

Vanaf 6 uur, afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities, omvat:

  • Situatie-analyse verwerkt tot merkidentiteit en positionering 
  • Definitie van ambities en vertalen naar meetplan
  • Uitgewerkt strategisch advies


excl. sessie voor merkidentiteit

Marketingproces (optioneel)

Created with Sketch.
  • Middelenmix en marketingfunnel
  • Campagne- en contentkalender  - 4  tot ? uur 
    (afhankelijk van complexiteit en omvang van het vraagstuk/ambities)
  • Uitvoering - per campagne, per kanaal - 3 uur *
  • Design van middelen  - ? uur **


* Het is mijn visie dat organisaties zo min mogelijk afhankelijk moeten zijn van derden voor de uitvoering van hun online marketing. Mijn dienstverlening is daarom voornamelijk gericht op zelfredzaamheid. Desalniettemin is het mogelijk om door Roadmap je campagnes te laten beheren

** Een belangrijk onderdeel van een merkidentiteit en een campagneconcept is een visueel concept: visuele elementen die het onderscheidende karakter van je onderneming uitdragen. Denk aan een logo, huisstijl en ondersteunende beeldelementen zoals iconen en fotografie. Het is niet mijn specialisme om visuele concepten te ontwikkelen. Ik kan wel een rol spelen in het briefen van en verwijzen naar een uitstekend merkenbureau die dit weet te ontwikkelen.

Merkidentiteit (optioneel)

Created with Sketch.
  • Sessie voor merkidentiteit - 4 uur 
  • Toetsing merkidentiteit bij klanten - 4 uur

Meten (optioneel)

Created with Sketch.
  • Implementeren tags en pixels (bv. Facebook) - ½ uur per tag/pixel
  • Instellen Google Analytics (pageviews, gebeurtenissen, doelen) - 2 uur
  • Online marketing dashboard

Laten we op weg gaan

Jij weet waar je heen wilt, ik ken de weg in het online landschap. Klinkt als een goed team. Ik help je graag om een routekaart te maken, die je helpt je doelen te bereiken.

Bevalt mijn visie en wil je graag samenwerken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier of mail naar: info@roadmap-marketing.nl. 

pascal van elteren

Lees ook:  ⚠️ - De tien meest gemaakte fouten in online marketing